تولید جمعیت تک جنس تمام ماده ماهی قزل آلای رنگین کمان در مزارع شرکت فرادانه

یکی از روشهای اصلاح نژاد گونه های پرورشی آبزیان، تغییر جنسیت گونه­های پرورشی به سمت تولید جنس بهتر و جمعیت های تک جنس می باشد.که در صنعت پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان نیز تولید جمعیت تمام ماده به دلایل مختلفی همواره مورد توجه بوده است.

فرآیند بلوغ جنسی در ماهی قزل­آلای­رنگین­کمان،  موجب کاهش کیفیت گوشت و افزایش حساسیت ماهی نسبت به عوامل بیماری­زا و استرس های محیطی می شود. این تغییرات در جنس نر قزل­آلای رنگین­کمان بارزتر بوده و زودترآشکار می­شود. همچنین سرعت رشد بالاتر ماهی ماده نسبت به جنس نر در سنین پایین موجب شده، استفاده از جمعیت های تک جنسیتی تمام ماده از نظر اقتصادی و شاخص های تولیدی راندمان بهتری نسبت به جمعیت های معمولی داشته باشد و پرورش دهندگان تمایل بیشتری به استفاده از جمعیت های تمام ماده داشته باشند.

اخیرا در صنعت شیلات ایران نیز تولید تخم های تک جنسیتی ماده مورد توجه واقع شده است و در تعداد اندکی از مزارع استانهای آذربایجان غربی، مازندران، فارس و اصفهان پرورش دهندگان به موفقیت هایی در این زمینه دست یافتند.

واحد تحقیق و توسعه شرکت فرادانه نیز در سال جاری با همکاری کارشناسان سازمان شیلات ایران، موفق گردید در یکی از مزارع این شرکت با عنوان شرکت دشت آبی، که یکی از بزرگترین مزارع تکثیر وپرورش ماهی در استان چهارمحال و بختیاری می باشد، بصورت پایلوت طرح تولید تخم تمام ماده قزل آلای رنگین کمان را بصورت موفقیت آمیز اجرا کند. در این طرح از ماهیان نر تغییر جنسیت یافته (ماهیان نر XX) اسپرم استحصال و برای لقاح استفاده شد.

 

در سال اول اجرای طرح، بصورت آزمایشی حدودا ۲ میلیون قطعه تخم چشم زده ی ماهی قزل آلای رنگین کمان تولید و به بازار عرضه گردید.

همچنین این شرکت با تکیه بر دانش کارشناسان و متخصصان داخلی موفق به دستیابی به دانش تولید ماهیان نر تغییر جنسیت یافته (نئومیل) گردید، که در یکی دیگر از مزارع اقماری این شرکت در سال جاری تعداد ۱۰۰۰۰  ماهی نر تغییر جنسیت یافته تولید گردید.